Druga kariera dla piłkarza często oznacza coś nowego, nieznanego, nierzadko też nieoczekiwanego. Warto przygotowywać się na jej nadejście jak najwcześniej, bez znaczenia czy ma się zamiar pozostać przy piłce czy też przebranżowić. Taką możliwość dają niemalże bezpłatne studia FIFPro Online Academy, czyli międzynarodowy program studiów wyższych, dostosowanych do potrzeb piłkarzy. Od 1,5 roku korzysta z niego Michał Pujdak, członek Polskiego Związku Piłkarzy pracujący aktualnie jako Youth Development Lead Coach w Grimsby Town. – Cieszę się, że mogę połączyć studia z pracą w klubie. Moje życie, jako byłego już piłkarza, wygląda trochę inaczej niż wcześniej, kiedy miałem rano trening piłkarski na boisku, a po południu siłownię. W mojej obecnej sytuacji kluczem jest dobre zarządzanie czasem, w którym pomaga ten rodzaj studiów.
Daniel Archetka: Jesteś aktualnie na trzecim semestrze studiów, jakie są twoje dotychczasowe wrażenia?
Michał Pujdak: Naprawdę bardzo fajne. Ten rodzaj studiów pozwala mi na kontynuację kariery zawodowej i zdobywanie dalszego wykształcenia.
Rzeczywistość zbiegła się z twoimi oczekiwaniami?
Tak, a nawet je przerosła! Zaskoczyła mnie zwłaszcza płynność w otrzymywaniu zadań przygotowujących do egzaminów online.
A jak to wygląda w praktyce? Jak często się odbywają zajęcia i w jaki sposób przebiegają?
Zajęcia są regularnie wysyłane przez wykładowców na platformę Canvas, do której każdy student ma dostęp z indywidualnego konta. Wszystkie materiały, od samego rozpoczęcia, są przechowywane na tej platformie i dostępne dla studentów na dowolnym urządzeniu: telefonie, iPadzie, czy komputerze. Pozwala to studentom na łatwy dostęp do wszelakich informacji z wykładów, potrzebnych do zaliczenia egzaminów. Pomaga także w pisaniu prac. Materiały są przesyłane w formach prezentacji w PowerPoint, ale także jako nagrania z wykładów, które odbywają się na obiektach uniwersytetu w Kopenhadze.
Co jeśli ktoś nie może regularnie się uczyć, jeśli codzienne obowiązki mu na to nie pozwalają?
Dzięki Canvas student ma możliwość wejścia na platformę w dowolnym, odpowiednim dla siebie momencie. Czasami obowiązki zawodowe nie pozwalają mi na regularnie oglądanie wykładów, nieraz mam nawet tygodniową obsuwę, ale wszystkie materiały są w bardzo logiczny sposób poszufladkowane i przechowywane na platformie, co ułatwia odświeżenie sobie informacji z poprzednich wykładów. Cieszy mnie też to, że uniwersytet wysyła regularnie studentom kwestionariusze, aby, na bazie ich opinii, ulepszyć swoje programy szkoleniowe. Każdy student ma okazję do wypowiedzenia swojego zdania na temat pracy, którą wykonujemy w poszczególnych semestrach.
A jak łączysz to z życiem rodzinnym i zawodowym?
Moje życie, jako byłego już piłkarza, wygląda trochę inaczej niż wcześniej, kiedy miałem rano trening piłkarski na boisku, a po południu siłownię. W mojej obecnej sytuacji kluczem jest dobre zarządzanie czasem, świadomość tego kiedy są egzaminy i jaki materiał musi być przyswojony w danym okresie. Systematyczność jest kluczem do tego, by znaleźć odpowiednią równowagę miedzy życiem zawodowym, rodzinnym i nauką. Przerabianie wielu materiałów w semestrach dawało mi dużo możliwości do usystematyzowania wiedzy potrzebnej do pracy w środowisku klubowym, w pracy z kadra szkoleniową, zawodnikami, rodzicami, czy działaczami klubu.
Bliscy zapewne wspierają cię w twoich dążeniach, a jak spoglądają na to twoi pracodawcy?
Wiele zawdzięczam wsparciu żony i klubu. Pozwalają mi na czas, w którym mogę się skupić tylko na studiach, aby przygotować się na egzaminy ustne czy pisemne. Również możliwość zrobienia praktyk we własnym klubie miała duży wpływ na sukces podczas egzaminów. Cieszę się, że mogę połączyć studia z pracą w klubie. Jestem dumny z siebie, że jestem na trzecim semestrze i dalej czuję silną determinację do ukończenia 3,5-letniego kursu.
FIFPro Online Academy z perspektywy studenta drugiego roku, to wymagająca uczelnia?
Studia na pewno są wymagające. Musimy osiągać wyniki pożądane przez duński system edukacji (FIFPro Online Academy działa przy University College of Northern Denmark (UCN), red.). Każdy student musi sprostać wyznaczonym kryteriom, aby zaliczyć egzaminy na określonym poziomie w skali duńskiej. Każdy poziom jest szczegółowo określony w programie i student ma jasno wyjaśnione, co trzeba osiągnąć, aby zaliczyć zadanie. Każdy ze studentów ma ścisłe określony cel, aby zdać egzaminy z jak najlepszym wynikiem. Na początku studiów pracowaliśmy w grupach. W zadaniach grupowych studenci mają okazje pomagać sobie nawzajem w zależności od znajomości materiału, zrozumienia zadania, czy też ich biegłości we władaniu językiem angielskiego (cała nauka i zaliczenia odbywają się w języku angielski, red.). Po 18 miesiącach wspólnej nauki bardzo często wymieniamy się z innymi studentami wiedzę, wspieramy w zadaniach i przypominamy sobie o datach egzaminów prawnych czy obowiązkowych zadaniach przypadających na wykłady. Relacje między nami są świetne i każdy, kto potrzebowałby wsparcia w jakimś elemencie, może liczyć na pomoc kolegów, którzy czują się w danej dziedzinie mocni.
Kiedy dojrzałeś do decyzji o podjęciu się tych studiów i dlaczego?
Przed rozpoczęciem studiów FIFPro rozglądałem się za odpowiednim kursem, takim który byłby dostępny online i umożliwiałby mi indywidualne zarządzanie moim czasem pracy. Biorąc pod uwagę jak wiele czasu poświęcam na życie zawodowe oraz rodzinę, było to niezwykle ważne. Kierunek na FIFPro Online Academy oferuje możliwość zdobycia wiedzy, która jest niezbędna do prowadzenia i zarządzaniem projektami sportowymi i to w różnych rolach. Wiedza zdobyta na kursie jest na tyle obszerna, że zarówno teorię zdobytą podczas tego kursu można wykorzystać w roli menedżera klubu, trenera zespołu, dyrektora sportowego, menedżera akademii, czy wielu innych pozycji o wysokim poziomie decyzyjności i odpowiedzialności w organizacjach czy klubach piłkarskich.
Coś znaczącą się zmieniło odkąd poszedłeś na FIFPro Online Academy?
Odkąd rozpocząłem studia, zyskałem możliwości poznania wielu wspaniałych ludzi, z którymi dzielę się wiedza. Obserwuję ich pracę i uczę się z ich doświadczeń. Jestem szczęśliwy, że poświęcając czas i energię na rozwój osobisty mogę mieć pozytywny wpływ na ciągły rozwój organizacji w której pracuję. To wspaniałe uczucie, być częścią projektu, który angażuje tak wiele ludzi i odnosi sukcesy.
Co na ten moment bierzesz dla siebie ze studiów? Z perspektywy byłego studenta widzę, jak ważne jest, by rozwijać się z każdym kolejnym etapem edukacji, a nie tylko zdobyć papierek.
Usystematyzowanie posiadanej wiedzy oraz implementacja jej w codziennej pracy bardzo pomagają w rozwoju akademii piłkarskiej w klubie, w którym pracuję. Rola koordynatora grup młodzieżowych w klubie piłkarskim to, poza kreowaniem cyklów treningowych, jednostek treningów dla zespołów oraz indywidualnych programów szkoleniowych dla poszczególnych zawodników, również komunikacja i współpraca z lokalnymi związkami piłki nożnej. Dzięki wiedzy zdobytej podczas kursu efektywność wdrażania filozofii klubu oraz piłkarskiej filozofii kształcenia młodych graczy w akademii jest dużo większa. Już widać efekty naszej pracy z zasobami ludzkimi, czyli z zawodnikami, rodzicami, czy sztabem trenerskim. Kurs pozwolił mi poznać siebie i przeanalizować moje podejście do najbliższych współpracowników. To motywuje nas do pracy i ciągłego szukania najwyższej jakości rezultatów.